Op De Bem is constante aandacht voor ons pedagogisch klimaat. De zorg voor het pedagogische klimaat en in het bijzonder de zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is een speerpunt op onze school. Ons doel is een optimale persoonlijkheidsontwikkeling van ieder kind op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Daarom heeft De Bem ervoor gekozen zich te ontwikkelen tot "Vreedzame School".
Het team is geschoold in het geven van de lessen van de Vreedzame School in de klas. De Vreedzame School is gericht op het creëren en behouden van een positief pedagogisch klimaat in de klas, binnen de school en op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
De Vreedzame School streeft ernaar om kinderen te leren:
- op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan;
- op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen;
- constructief conflicten op te lossen;
- verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap;
- open te staan voor verschillen tussen mensen.
Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedrag regulerende werking van uitgaat.
Een goede leerkracht moet pedagogisch vaardig zijn. Op onze school moet elke leerkracht de opleiding van de Vreedzame School hebben gevolgd en vanuit dit concept een positief pedagogisch klimaat kunnen opbouwen in de eigen groep en in de school.
Dit beleidsstuk levert hieraan een bijdrage. Het is opgesteld om proactief te kunnen anticiperen op allerlei situaties waarmee kinderen te maken krijgen op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling. Ook is het doel van dit document dat het voor alle partijen van de school helder is hoe wij hiermee omgaan.