Pienter en Pittig! Het programma voor meer- en/of hoogbegaafde kinderen op De Bem.Wanneer kinderen meer aankunnen dan de aangeboden reguliere lesstof, wordt ten eerste binnen de eigen klas middels compacten van de reguliere lesstof ruimte vrijgemaakt om de leerling verrijkings- en verdiepingsstof aan te bieden. Verrijking noemen we die lesstof die niet tot de basisvereisten van het basisonderwijs hoort, maar wel relevante en toegevoegde waarde biedt aan de kennis en de vaardigheden van een kind. Verrijkingsstof kan verdiepend en/of verbredend zijn. Bij verdieping gaat het kind veel dieper op de materie in terwijl het kind bij verbreding aan de slag gaat met hele andere onderwerpen.Op basisschool De Bem bieden we ook een programma aan voor leerlingen die meer en/of andere uitdaging nodig hebben. Dit programma bestaat uit 'Pienter' voor leerlingen uit de groepen 1 t/m 3 en 'Pittig' voor leerlingen uit de groepen 4 t/m 8.
Bij Pienter wordt er onder andere gewerkt aan sociaal emotionele ontwikkeling, executieve functies, denkvaardigheden en projectmatig werken. We maken bijvoorbeeld gebruik van werkvormen uit Groei in je groep om te werken aan mindset. De kinderen leren hoe het brein werkt, hoe zij om moeten gaan met uitdagingen en dat het niet erg is om fouten te maken en hulp te vragen. De activiteiten van Pienter vinden veelal rondom de eigen klas plaats, bijvoorbeeld op het leerplein of in het hoekenlokaal. Soms zal er gebruik worden gemaakt van de Bem Academie. Bij Pienter ontmoeten kinderen uit verschillende klassen elkaar.
Bij Pittig wordt onder andere gewerkt met de Pittige Plus Torens: een lesconcept boordevol uitdagende en creatieve projecten die met behulp van het TASC-model worden aangepakt. Hierdoor is er structureel aandacht voor onderzoeken, plannen, ontwerpen, testen, uitvoeren, presenteren en evalueren. Naast het projectmatig werken wordt er gericht aandacht besteed aan de ontwikkeling van executieve functies, mindset, leerstrategieën, leren leren en denkvaardigheden. Door dit aanbod worden kinderen geprikkeld en raken zij gemotiveerd om zich zo volledig mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Pittig biedt de kinderen ook een moment om met gelijkgestemden in contact te komen, met elkaar in gesprek te gaan en op deze wijze ook te leren van elkaars bevindingen. De kinderen komen voor het programma van Pittig wekelijks naar de Bem Academie.
In onze visie en missie beschreven we al dat voor ons leren begint met verwondering en dat leren een levenslange reis is, waarbij ontmoeting en ontdekking centraal staan. Leren betekent ook gericht zijn op elkaar en de wereld zodat een levenslange bestelling ontstaat voor de wereld om ons heen. Mede hierdoor is de Bem Academie ontstaan;
- Een plek waar kinderen geprikkeld en gestimuleerd worden actief te ontdekken en te begrijpen.
- Een plek waar regelmatig een eigen talent wordt ontdekt of een hobby ontstaat.
- Een plek met ruimte voor differentiatie, zelf ontdekkend leren, zelfstandigheid en creativiteit.
- Een plek met een rijke leeromgeving waar kinderen actief aan de slag kunnen met techniek en ICT.
Kortom; een plek voor talentontwikkeling!