De Bem betekent ‘vlechtwerk’ waarbij wij met vernieuwende onderwijskundige facetten blijvend vlechten aan een modern en uniek onderwijsconcept. ‘Blijven meevlechten' is een vanzelfsprekendheid binnen ons onderwijs dat meebeweegt met kinderen van nu, zodat zij hun weg vinden in deze steeds nieuwer en groter wordende multimediale wereld.
Het nieuwe leren vraagt om eigenaarschap, creatief denken, verantwoordelijkheid en reflectie om jezelf en de wereld te begrijpen. We hebben in het kader daarvan gekozen voor het Daltonconcept waar samenwerken, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, efficiëntie en reflectie centraal staan.
Binnen een sfeervolle, gestructureerde en rijke leeromgeving zal elk kind gestimuleerd worden zijn ware groeicapaciteit te bereiken. Dalton op De Bem is vertrouwen krijgen. Een combinatie van vier D’s;
DALTON kinderen ‘leren leren’ omdat het leuk is
DRIJFVEREN leren ‘zichzelf kennen’ en zichzelf zijn
DROMEN ervaren waar ze ‘hun geluk’ uithalen
DISCIPLINE en leren hier iets voor te moeten ‘doen’
Er ontstaat verwondering, een levenslange reis, waarbij ontmoeten en ontdekken centraal staan, om uiteindelijk op een positieve manier betekenisvol in de wereld te kunnen staan en blijvend “De liefde voor het leren” te leren.
Visie op het Daltononderwijs: Het is ruim 100 jaar geleden (1905) dat Helen Parkhurst in de VS in de stad Dalton (Massachusetts) begon te experimenteren met een nieuwe vorm van onderwijs met als uitgangspunt: ‘Wat heeft deze leerling nodig om te leren lezen, schrijven, een werkstuk te maken, sociaal vaardiger te worden etc.’ Steeds opnieuw onderzoekt de leerkracht wat een leerling nodig heeft om verder te komen in zijn ontwikkeling. De leerkracht schept de voorwaarden zodat iedere leerling zich kan ontplooien. In Nederland zijn ongeveer 286 Daltonscholen voor het basisonderwijs, 18 voor het voortgezet onderwijs en 16 op HBO-niveau. Het aantal blijft groeien, want de typische Dalton-aanpak heeft haar waarde bewezen. Veel scholen hebben daarom elementen uit het Daltononderwijs overgenomen.
Dalton is meer: het is een beproefde pedagogische aanpak waarin alle aspecten een samenhangend geheel vormen. Dalton gaat uit van het gegeven dat ieder mens in staat is tot het dragen van verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor zijn omgeving. Volgens de Dalton-uitgangspunten zijn kinderen in principe in staat om verantwoordelijkheid te dragen, bijvoorbeeld voor hun eigen ontwikkeling. Dat gebeurt stap voor stap, met heldere afspraken tussen leerkracht en leerling. De leraar biedt veiligheid en structuur; een klimaat dat de leerling uitdaagt tot leren. Daardoor krijgt deze de ruimte om zich persoonlijk, sociaal en verstandelijk te ontwikkelen.