Muziek maakt slim: muziek stimuleert de intelligentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
In het hedendaagse onderwijs is muziek onmisbaar. Het gaat bij muziek op de basisschool niet alleen om hoe goed het klinkt, maar vooral om de ontwikkeling van de leerling. In de lessen wordt er veel klassikaal gezongen. Ook wordt er ook veel aandacht besteed aan het bewegen op muziek, het spelen op ritme en melodie-instrumenten en natuurlijk het plezier dat je ervaart wanneer je samen muziek maakt. Tijdens de muzieklessen in de groepen 4, 5 en 6 wordt er tevens aandacht besteed aan de grafische notatie.
Wat maakt muziek onmisbaar op school?
Muziek bevordert de leesvaardigheid en het geheugen. Ook de algemene intelligentie gaat erop vooruit (IQ). Leerlingen werken met elkaar samen en ontplooien zich op sociaal gebied. Ook wordt er een beroep gedaan op je zelfvertrouwen (presenteren). Je leert naar elkaar te luisteren en je te concentreren. Je leert positief te reageren op de prestaties van anderen. En de muziekkeuze van anderen te respecteren. Tijdens de muzieklessen komen de kinderen regelmatig in aanraking met muziek uit andere culturen. In onze multiculturele samenleving leren de kinderen dat die muziek niet 'raar' is, maar 'anders' en ze leren die muziek te waarderen en te begrijpen. De motoriek wordt bevorderd van de leerling (bewegen) en de ademhaling bij het zingen.
Om een instrument te leren bespelen wordt er meer gevraagd van de leerling. Na schooltijd worden er gitaar- (één op één, of in groepen van twee) en poplessen (in een groep van 6 tot 10) gegeven door een vakdocent. Hier wordt het notenschrift uitgebreid aangeleerd en wordt er meer nadruk gelegd op de theoretische kant van de muziek. Dit wordt gekoppeld aan klank, zodat het muzikaal-voorstellingsvermogen van de leerling wordt bevorderd. Er wordt van de leerling verwacht dat ze thuis elke dag even oefenen. Zie voor meer informatie onze naschoolse activiteiten.